Saturday 5 April 2014

Posted by Unknown On 00:53

Ini adalah salah satu artikel dalam majalah rapi bulan April ini..Waahh..dah lah tak bersenam,gaya hidup tak aktif,makan pulak sesuka hati dan tidak mengambil sebarang supplement ataupun vitamin...Yang kita harapkan adalah produk pelangsingan yang boleh bagi kita magic..kurus dalam sekelip mata..Apa yang penting sekarang ini?

  • Kurus dan cantik
  • Kurus dan sihat
  • Kurus,cantik dan sihat..
Mana satukah pilihan anda.Jadi produk yang anda pilih anda perlu tahu dan faham fungsinya,isi kandungannya serta halal dan haramnya..Jangan di sebabkan niat kita baik untuk turunkan berat badan tetapi perkara sebaliknya yang berlaku..Itu selingan sahaja.Mari kita lihat beberapa fakta dan kajian yang telah di laksanakan oleh Kajian Pemakanan Dewasa di Malaysia (MANS) dan juga Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS 2011) mengenai aktiviti fizikalyang di lakukan oleh rakyat Malaysia.

Kajian Pemakanan Dewasa di Malaysia (MANS) telah menunjukkan hanya 1 daripada 6 orang dewasa yang cukup bersenam..Nak tahu tak berapa jam sehari kita ni menjadi aktif?

  • 10 jam sehari hanya duduk
  • 8 jam sehari kita berbaring atau tidur..
Habis tu berapa jam pula kita berjalan?Haha..kita  HANYALAH MENGGUNAKAN 4 JAM sehari untuk aktiviti berintensiti rendah seperti berdiri dan aktiviti peribadi,manakala hanya 2 jam sehari kita habiskan untuk berjalan,naik tangga dan bersukan..Ayoyoyo..macam mana kita tak gemuk ?Macam manalah berat bdan kita tak turun?

Kajian kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS 2011) juga mendapati bahawa..

  • Wanita tidak aktif berbanding lelaki
  • Masyarakat dewasa di Bandar kurang aktif berbanding di luar Bandar
  • Peningkatan usia menjadikan manusia kurang aktif
KEPENTINGAN AKTIVITI FIZIKAL

Keadaan dan suasana kehidupan sekarang berbeza jika berbanding dahulu.Kita buat perbandingan tentang kehidupan kita saja lah.Dulu kita duduk di kampong saja,saya percaya rata-rata daripada kita ni duduk di kampong,mana lah ada macam-macam makanan pelik-pelik,kalau saya dulu,yang paling canggih pun saya rasa KFC dan Mc Donalds lah.Tu pun kat Terengganu ada KFC je.Saya pun taklah pandai makan KFC masa kecik-kecik sebab ayah tak tau macam mana nak beli KFC tu.Ye lah orang kampong..Mana lah tau..Tapi mak saya kata masa pergi Mekah,ayah saya lah yang paling suka makan kentang putar kat KFC kat sana.Kat sini,ayah saya tak pernah pun pergi beli sendiri KFC walaupun kita cakap Terengganu saja,Kat Arab Saudi ayah saya beli semua makanan yang dia suka walaupun dia tak tahu berbahasa Inggeris..Mak saya kata ayah saya cakap melayu je kat sana..
Sekarang ni rata-rata daripada kita ni Alhamdulillah Berjaya,tinggal di Bandar,punya pendapatan yang mencukupi,di Bandar ada pelbagai makanan yang best-best yang mampu kita beli walaupun hanya bila tiba gaji,kira mampu lah tu,kalau tak mampu tak dapat kita merasa.Ada secret recipe,pizza hut,Dominos,Satrbucks,Papa Grill, Old town coffee dan macam-macam jenis restoran ekslusif,yang mahal yang murah..Jadi kita cenderung makan secara berlebihan..Walau bagaimanapun kita tidak menyeimbangkan keperluan makanan kita dan juga aktiviti fizikal.Akibatnya kita hanya ternak lemak sahaja dalam badan,lagi bertambah serius,kita kumpulkan sekali kolestrol dalam badan,sistem penghadaman yang tidak teratur dan boleh menyumbang kepada penyakit-penyakit lain..

Untuk mengekalkan berat badan yang ideal, keseimbangan antara tenaga yang di ambil dan tenaga yang dkeluarkan perlu di capai..apa kebenda lah tu ??

Tenaga yang diambil maksudnya adalah jumlah kalori (kcal) yang anda perolehi daripada makanan dan minuman.

Tenaga yang di keluarkan adalah tenaga yang di bakar oleh badan untuk aktiviti yang seperti bernafas, menghadam makanan dan aktiviti fizikal..

Jadi...kalaulah kita ni makan banyak tapi tak tukarkan makanan tu kepada bentuk tenaga maka semakin bertambahlah berat badan kita..

Apakah langkah yang perlu di ambil?

  • Banyakkan aktiviti fizikal seperti bersenam,pakar menyarankan agar kita melakukan aktiviti intensity sederhana sekurang-kurangnya 150 minit setiap minggu (atau sekurang-kurangnya 30 minit , lima kali seminggu)
  • Banyakkan langkah perjalanan kita daripada seseorang yang tidak aktif berjalan iaitu hanya 3,000 ~ 4,000 sehari kepada 10,000 langkah sehari.Amacam boleh x?mestilah boleh..
  • Kurangkan pengambilan makanan karbohidrat
  • pengambilan tenaga harian sebanyak 2000-2500kcal shj utk lelaki dan 1500-2000 kcal sahaja untuk wanita.
  • Ambil supplement atau vitamin yang dapat membantu membakar lemak dengan lebih cepat..

Untuk cadangan supplemet Shaklee di dalam proses pembakaran lemak, saya mencadangkan pengambilan vitamin Lecithin dan Omega Guard di dalam membantu untuk proses pemecahan lemak dalam badan.

Lecithin


Fungsi lecithin ni adalah untuk:
 
  • Menyerap vitamin yang larut lemak-Dapat membantu tubuh menyerap vitamin A,D,E dan K yang larut lemak..Kalau kita makan,dapatlah lecithin membantu serap lemak,taklah terus menempek kat usus , kat hati,kat peha kita
  • Melindungi hati- Menghalang enapan lemak di hati,sirosis hati dan hati berlemak.Ia juga membantu dalam memulihkan kesihatan hati..Kalau hati busuk,lecithin tak dapat tolong..hehe..itu kita kena bersihkan hati dengan mendekatkan diri pada Allah..
  • Pemecahan lemak dan kolestrol- Lecithin bertindak sebagai salur darah, pengambilan tambahan membantu mengemulsi dan metabolism lemak,kolestrol dan trigliserid didalam tubuh..

Omega Guard


Omega guard ni adalah Minyak Ikan Terbaik di dunia..Kenapakah? Akan saya terangkan lebih lanjut lagi..
 
Fungsi utamanya untuk menguruskan berat badan adalah:
 
  • Mencegah penyakit saluran darah dan strok
  • DHA dan EPA boleh menentang thrombosis, tekanan darah tinggi yang yang lebih rendah dan kepekatan darah,melincirkan saluran darah dan peredaran darah yang lancar.
  • Oleh sebab itu,ianya efektif dan untuk membantu mengekalkan tekanan darah normal dan ketegangan dileher atau sakit di kepala.
  • Ia juga merendahkan kolestril, menghindar pembekuan darah di dalam badan, membantu mengekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolestrol LDL
  • Mengawal masalah obesity
  • Mencegah arteriosclerosis,myorcardial,infraction
  • Membantu mengurangkan risiko penyakit jantung..
Nak dapatkan tips yang lebih lanjut?
Hubungi saya
017-6794584


0 comments:

Post a Comment