Monday 24 March 2014

Posted by Unknown On 04:10
Saya tertarik untuk membicarakan tentang penyusuan bayi kali ini.Saya ada terbaca dalam majalah Al-Ustaz tentang beberapa persoalan tentang penyusuan.Jadi,saya mahu kongsikan dengan semua mengenainya.

Soalan tentang susu terbaik

Adakah perempuan wajib menyusukan anak?Mertua menyuruh saya untuk menyusukan anak,tetapi saya terlalu sibuk berkerja.

Jawapan
Alhamdulillah,tahniah buat saudari yang baru di kurniakan cahaya mata.Islam sangat menganjurkan agar seorang ibu menyusukan bayinya sedaya mampu.Hal ini jelas dinyatakan dalam firman Allah:" Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu"(Surah Al-Baqarah:233)

Jumhur ulamak berpendapat bahawa perintah dalam ayat ini adalah sunat dan unjuran kepada kaum ibu untuk menyusukan anak mereka.Dr.Wahbah Al-Zuhaily berkata dalam al-Fiqh al-Islami:"Para fuqaha Islam sepakat mewajibkan seorang ibu menyusukan anaknya dalam tiga keadaan:


1.Bayi tersebut tidak menerima susu selain ibunya.Ketika itu wajib keatas ibunya menyusukan untuk menyelamatkan nyawa bayinya.

2. Tidak di jumpai orang lain yang dapat menyusukan bayinya.

3.Jika anak itu tidak mempunyai ayah yang menanggung nafkahnya atau jika ayah tidak memiliki harta untuk menyediakan susu baginya.

Selain tuntutan syarak, menyusukan bayi mempunyai banyak faedah dari segi tumbesaran anak-anak.Ini di sebabkan tiada makanan dan minuman yang paling sesuai buat bayi yang baru di lahirkan selain susu ibu.

Pentingnya susu ibu ini..Banyak khasiatnya juga..Apa dia khasiat yang banyak tu?

Mengikut kajian Pakar Unit Pemakanan Jabatan Kesihatan Negeri Selangor, ada dua perkara yang menyebabkan susu ibu baik untuk anak-anak, iaitu:

  • Susu ibu adalah makanan yang terbaik untuk bayi kerana mengandungi nutrient yang di perlukan untuk tumbesaran dan perkembangan otak bayi serta mudah di hadamkan.
  • Susu ibu mempunyai Lactobacillus dan Kolostrom yang memudahkan saluran dan agen antibody yang melindungi bayi dari jangkitan.
Bagaimanakah ESP membantu dalam membekalkan nutrient pada ibu dan anak?


ESP adalah  protein yang sangat penting untuk pembentukan sel.ESP sangat membantu dalam melancarkan penghasilan susu, penting untuk kelenjar dan tumbesaran, mencantikkan kulit si ibu dan anak, dan membantu kawal paras kolesterol. ESP turut mengandungi kalsium yang turut menyumbangkan kepada pembentukan sel darah. di samping memberikan tenaga kepada ibu ia juga dapat memberikan rasa kenyang...... Apa bezanya soya Shaklee ini dengan soya lain yang berada di pasaran? Soya Shaklee ada non GMO soy iaitu soya yang dibasuh bukan menggunakan alkohol. Diproses dengan suhu yang sangat sederhana agar enzim didalamnya tidak musnah. Kualitinya sangat tinggi .Berbaloi dengan nilai wang anda..

Selain ESP,apakah vitamin lain yang diperlukan oleh seorang ibu untuk anaknya?

Vita-lea iron formula/multivitamin

Mengandungi 12 vitamin,7 galian dan zat besi.Sekitar usia anak 6 bulan, ibu-ibu di syorkan untuk memperbanyakkan  sumber zat besi dalam pemakanan anak-anak.Ada sesetengah doctor juga menyarankan agar ibu-ibu mengambil sumber zat besi dalam pemakanan mereka untuk mengelakkan pitam semasa memerah atau menyusukan bayi.Dan vita-lea adalah supplement yang membekalkan zat besi kepada badan anda.

B-complex


membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress (sebagai penenang), Membantu meninggikan sistem pertahanan badan, menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa(mood baik..)...so, bila kurangnya stress dan mood happy, secara automatik penghasilan susu akan lebih lancar. Pengambilan pil perancang memusnahkan zat vitamin B yang sedia ada di dalam badan si ibu. Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantikberseri dan tidak kusam.

Vitamin-C

Sangat penting untuk menjaga salur darah, sebagai antioksidan dan membantu meningkatkan antibodi ibu dan pengambilan Vitamin C membantu meningkatkan kandungan antibodi di dalam susuibu untuk anak yang sedang menyusu. So, sekiranya anda atau baby demam, cuma tingkatkan pengambilan vit c ke 2 biji sehari ...dan bagi ibu2 yg menghadapi puting melecet/luka/berdarah,insya allah akan mudah sembuh...satu lg kesannya kulit makin bersih, cerah & cantik kerana Vitamin C membantu pembentukan kolagen dengan lebih baik

Alfalfa

Merupakan supplement penting utk boost penghasilan susu kerana mempunyai 1001 khasiat. Turut membantu dalam memekatkan susu dan menjadikan susu ibu lebih lemak berkrim.Namun pengambilan dan keberkesanan pada setiap ibu adalah berbeza. Ada yang hanya mengambil 2 biji sehari telah mempercepatkan proses penghasilan susu sehingga mengalami bengkak susu namun tidak kurang juga yang memerlukan 4 atau 6 biji sehari bagi membantu badan stimulate untuk menghasilkan susu dengan lebih cepat.Turut membantu perkumuhan (lebih lawas)dan membuang angin dalam badan...secara automatik kesan baik pd baby..susah nak kena kembung.Bagi yang tidak menyusukan bayi, Alfalfa yang dikenali sebagai raja tumbuh2an ini mempunyai banyak khasiat kesihatan. Ianya dikatakan banyak membantu meningkatkan kelancaran proses perkumuhan dan bagus untuk buah pinggang. Ianya juga adalah dalam kategori fiber dan mengenyangkan.

Inginkan nasihat dari saya?Inginkan tips penyusuan?
Ingin mencuba ?

Sila hubungi saya untuk keterangan lanjut:

Paefaizah
017-6794584




 
 



 
 
 
 
 




 
 


0 comments:

Post a Comment