Sunday 23 March 2014

Posted by Unknown On 05:09
Assalamualaikum semua..Di waktu hujung minggu yang best ni,saya kurang sihat..Kalau sakit,kepala,yang kita nampak remeh barang kali,tapi sangat mengganggu urusan kita..Contohlah tu sakit kepala,tetapi saya sakit perut..samalah tu kan..Bahagia tu dah tak ada sebentar,untuk muhasabah diri...Maka ingatlah waktu sihat sebelum sakit.Ianya 1 nikmat yang sangat besar bagi yang mengingati.Biasanya,kalau sakit begini baru terasa ingat sangat..dusshhh..saya mengata kat diri sendiri tu.

Saya teringat dalam bicara Prof.Dr.Muhayya dalam Sinar FM,masa tu dalam perjalanan pulang kerja,biasanya sebelum maghrib akan ada satu tazkirah pendek samaada dari Ustaz Don,atau orang-orang lainlah yang di jemput.Hari tu saya terdengarlah bicara Prof.Dr.Muhayya tentang tajuk pencen kubur.Kita selalu duk fikir tentang pencen kita masa kita tua,itu pun penting juga,kerana kena lah buat persediaan juga dalam dunia moden yang penuh cabaran,tetapi pencen kubur juga penting dalam kehidupan kita yang abadi kelak..Antara kata-kata Prof.Dr.Muhayya yang saya ingat adalah,pencen kubur ini ada 3 perkara:

1.Amal Jariah kita.Maksudnya sedekah kita ..Sedekah kita ni bukan sahaja dapat manafaat masa hidup yakni murah rezeki kita,Masya Allah..tetapi kita bawak juga sedekah itu dalam kubur nanti,Itu sahaja yang dapat menolong kita.

2.Doa anak-anak yang soleh dan solehah..Sahabat-sahabat sekalian,DOA DOA dan DOA untuk ibu bapa kita yang tiada

3.Ilmu yang bermanafaat,ilmu yang kita berikan atau sampaikan pada orang lain,selagi ilmu itu bermanafaat dan di gunakan,selagi itulah kita dapat pahala..

Jadi yang no.3 itu yang saya cuba lakukan hari ini.Saya bukan ustazah,bukan juga orang yang di segani,saya sendiri sedang belajar memperbaiki diri,tetapi paling kurang,saya tak simpan apa yang saya ada ni sorang-sorang,biarlah semua orang tau tentang kebaikan ini.Sambil sambil saya belajar untuk diri saya,saya boleh bantu orang lain juga..Panjangnya mukadimah saya..Saya nak cerita tentang protein hari ini sebenarnya.Dulu-dulu belajar dalam matapelajaran Sains tentang nutrisi makanan,bahkan dalam Kemahiran Hidup pun belajar,tetapi saya masa tu belum jatuh cinta lagi tentang khasiat makanan ni..Ala budak-budak,tubuh sihat,tak sakit,manalah nak ambil tahu sangat.Saya lah tu...kuikuikuikui..

Apakah protein?
Kita duk citer pasal protein ni.Apa ke benda protein ni?
Protein ni adalah nutrient penting untuk organ-organ utama badan kita seperti kulit,otot,organ-organ,kalenjar dan cecair badan.Protein membantu untuk membina dan membaiki otot dan tisu ,amat penting dalam pertumbuhan dan tumbesaran zaman awal kanak-kanak dan remaja.

Macam mana nak tahu symptom-symptom kekurangan protein?

  • Kulit wajah kusam..tak berseri..hihi
  • Bekas gigitan nyamuk yang akhirnya menjadi kudis dan meninggalkan kesan.Saya lah tu salah seorang mangsa nyamuk,suka sangat nyamuk hisap darah den ni,jenis darah saya AB.Ada orang kata nyamuk suka darah manis..ye ke?Darah ada rase ke?hahaha..
  • Rambut sering gugur..saya juga,dulu banyak sangat,sejak dah minum susu soya Shaklee ni,berkurangan dah..:)
  • Wajah penuh dengan tompokan bekas jerawat hitam..
Risiko Kekurangan Protein..Jangan pandang enteng(remeh) tau pasal tak cukup protein ni..

  • Anemia (Kekurangan darah @ oksigen dalam darah
  • Kidney disease (Penyakit buah pinggang)
  • Liver (Penyakit hati)
  • High Cholestrol (Kolestrol Tinggi)
  • Low blood pressure (Tekanan darah rendah)
  • Low blood sugar (Kandungan gula darah rendah)
  • Nerve Stability (Fungsi saraf tak stabil)
  • Peptic Ulcer (Ulsur perut + usus)
  • Luka lambat sembuh
  • Badan menggeletar
  • Pengaliran darah tak lancar
  • Lemah
  • Tinggi kandungan air dalam tisu badan
  • Terencat Akal
  • Ketahanan badan rendah terhadap jangkitan
  • Kerap kembung.
Daripada pengalaman saya,saya mengalami beberapa symptom kekurangan protein,yang saya tidak sedari.Saya ingatkan sebab-sebab lain,contoh bekas jerawat yang tak hilang-hilang walaupun saya dah mencuba pelbagai produk samaada mahal atau murah,ketahanan badan yang rendah terhadap jangkitan,yang ini saya fikirkan sebab saya tak cukup vitamin C,itu salah satu sebab juga,lemah dan tiada tenaga dalam badan..huhu..Anda pula bagaimana?

"Barang siapa yang tidak menjaga DIRINYA, maka tidak bergunalah ilmunya......"
(Imam Ghazali)



Shaklee Indipendent Distributor
Paefaizah
017-6794584

0 comments:

Post a Comment