Wednesday 19 March 2014

Posted by Unknown On 08:47

Jawapan saya adalah YA,kita perlu mengambil vitamin..Kenapa saya perlu ambil vitamin? Saya tak ada penyakit pun...Hari-hari saya makan buah-buahan,hari-hari saya bersenam..Adakah saya perlu mengambil vitamin atau makanan tambahan?

Jawapan saya, YA perlu.Pasai apa pulak eeeh...Gua muda lagi beb..Kuat,cergas,bertenaga..Sebab kita tak sakit lagi lah kita perlu cegah dari sekarang.Sebab kita masih kuatlah kita nak pelihara tubuh kita awal-awal sebelum dapat sakit.Kalau kita dah sakit,ada duit ke,tak ada duit ke,kita MESTI keluar duit juga,betul tak?
Lagilah mahal dan banyak kosnya..Ada insuran katanya..Tapi sanggupkah kita terlantar di hospital?Hari-hari di paksa makan ubat,kalau sakit kronik,takut lagi..

Kita ni tua-tua lah nak sihat,masa tu anak-anak dah besar,kita pun ada BANYAKKKK masa untuk beribadat pada Allah.Sekarang pun kita kena beribadat kepada Allah,tapi kita terpaksa bahagikan masa untuk komitment yang lain seperti berkerja,menguruskan rumah tangga,menguruskan anak-anak dan sebagainya..Masa dah berusia lah sebaik-baiknya kita nak tumpukan banyak masa dengan Allah,sebab kubur dah lambai-lambai panggil kita..Kalau sakit,macam mana kita nk buat ibadah,sakit lutut je pun boleh buat kita susah nak solat,terseksa,ini kan pula kalau sakit kritikal.Mintak-mintak dijauhkanlah..
 
Kenapa masa tua je nak sihat?Masa muda?Sebelum tua,kita muda.Macam kereta,contohlah,kita naik kereta,tapi tak jaga kereta,kita hanya pandai start kereta,pastu jalan.Kita tak tukar minyak hitam,tak isi minyak pelincir,tak isi air,tak check air bateri,tak pergi servis,rasenya kereta kita tu lama2 rosak x?Lu pikir la sendiri..hehehe..Masa muda lah start kita jaga kesihatan,kalau dah sakit org dah tak penggil jaga kesihatan lagi..
 
Ada 7 sebab kenapa saya dan anda perlu mengambil vitamin.
 
  1. Kehidupan kita zaman kini sibuk.Saya tak kata kat orang lainlah,saya sendiri pun sama.Sebab terkejar-kejar masa,perut lapar,kadang-kadang berseorangan,tempat makan tak tau di mana,arrrghh,senang je,cari je fast food,Mc D ke,KFC ke,Burger King ke,sebut je,janji dapat makan.Makan fast food ni banyak MSG,lepas tu minum air berkarbonat mempunyai kandungan gula yang tinggi!!!
  2. Badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih  tinggi berbanding apa yang kita dapat perolehi daripada makanan seharian.Kalau dah hari-hari makan fast food,manalah kita nak dapatkan vitamin..hihi..kalau x makan setiap hari pun,dek kerana sibuk kadang-kadang beli buah pun jadi perhiasan saja ,dari meja makan,pastu pindah dalam peti ais..Last-lastnya jadi kecut..
  3. Kita makan buah-buahan dan sayur-sayuran dengan berharap dapat vitamin.Tumbuhan pun seperti manusia,kalaulah kita tanam di tanah yang tak cukup galian dan mineral,buah dan sayuran pun kurang khasiatnya.Di tambah lagi kalau semasa proses penanaman,kita gunakan racun perosak,racun serangga dan pelbagai lagi racun,sudah tentulah mempengaruhi kualiti buah-buahan yang kita ambil.
  4. Agak-agaknya berapa lama buah-buahan dan sayuran yang di petik sampai kat kita?Ada yang ambil masa berbulan-bulan lamanya,masa tu vitamin C dah hilang ..Zat-zat ,mineral dan vitamin C mudah musnah ketika proses pengangkutan dan semasa memasak.
  5. Merokok,pengambilan ubat-ubatan ,antibiotic sebenarnya mengganggu penyerapan zat makanan..Setiap kali perokok menghisap sebatang rokok,badan akan kehilangan sebanyak 50-100mg vitamin C dalam badan..Selain itu,pengamalan diet yang tinggi kafein,lemak,gula dan kolestrol mengganggu penyimpanan zat makanan dalam tubuh badan kita..Kita kononnya diet ketatlah,nak kurus tanpa kita sedari sebenarnya ia tidak bagus untuk kesihatan..
  6. Kita makan sebab kita lapar..Pernah tak kita terfikir untuk makan makanan yang berkhasiat untuk menjaga kesihatan semasa masih ada waktu?Kita makan tanpa mengamalkan amalan pemakanan yang sihat untuk tubuh badan..
  7. Adakah anda ingin mengamalkan amalan yang sihat,tetapi tidak tahu bagaimana?Vitamin apakah yang sesuai.Anda mahukan tips?Apa tunggu lagi..
Hubungi saya untuk ..
 
  • Tips Ekslusif
  • Nasihat pemakanan percuma
  • Harga vitamin Shaklee yang berbaloi-baloi..
  • Izinkan saya membantu anda menambah nilai dalam kehidupan anda..
Shaklee Indipendent Distributor
Paefaizah
017-6794584

0 comments:

Post a Comment